Friday, March 6, 2009

Mengapa aku begini?

Assalamualaikum... ku mulai coretan ini dengan nama Allah yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani...

Ya Allah...
Kini,
aku sedih dengan keadaan diriku,
aku kecewa dengan diriku sekarang ni,
aku hairan,
aku pelik,

dek kerana urusan duniawi yang tak pernah habis,
aku rasa semakin jauh denganMu ya ALLAH,
mengapa ini harus terjadi...

aku sangat mendambakan diriku yang dahulu,
dahulu aku istiqamah membaca kalamMu,
tapi,
kini akan ku baca bila benar-benar ada kelapangan...
mengapa aku harus begini..
aku tak suka kehiduapan ku kini..

dahulu sewaktu di matrikulasi,
masjidlah tempat untuk aku me'release tention'..
tapi,
kini kekerapan aku ke masjid boleh dihitung...

aku tak suka ini semua...
aku sentiasa mendambakan cintaMu ya RAbb..

Apa dah jadi dengan diriku ini?

Jiwaku tidak setenang dahulu..

Bantulah hambaMu ini ya ALLAH...

2 comments:

Anonymous said...

"You aren't finished when u've failed once.You are finished only when you quit.One who lacks courage to start has already finished.
Winners visualise the rewards of success.Losers visualise the penalties of failure.An error doesn't become a mistake untill you refuse to correct it."

Jangan mengeluh!Peringatan untuk diri ini juga.Itu baru ujian kecil.Kita diuji untuk mengetahui sejauh mana kita faham apa yang dipelajari dalam tempoh tertentu.

Dunia ini kita ibaratkan seperti dewan peperiksaan.Maka ,logiknya hidup ini penuh dengan ujian dan dugaan.Malah kenikmatan ,kekayaan serta kesenangan juga adalah ujian kepada manusia untuk mengukur tahap kesyukuran kita kepada Tuhan.

Kita bertanya : Kenapa aku diuji?
Quran menjawab : Al-Ankabut (Ayat 1 dan 2).

"Apakah manusia mengira bahawa mereka telah dibiarkan hanya dengan mengatakan ,"Kami telah beriman," dan mereka tidak diuji? Dan sungguh kami telah menguji orang-orang sebelum mereka ,maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta."

Kita bertanya : Kenapa aku tak dapat apa yang aku idam-idamkan?
Quran menjawab : Al-Baqarah (Ayat 216).

"Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal ,ia baik bagimu ,dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu ,padahal itu tidak baik bagimu.Allah mengetahui ,sedang kamu tidak mengetahui."

Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini?
Quran menjawab : Al-Baqarah (Ayat 286).

"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya....."

Kita bertanya : Kenapa rasa frust?
Quran menjawab : Al-Imran (Ayat 139).

"Dan janganlah kamu (merasa) lemah ,dan jangan (pula) bersedih hati ,sebab kamu paling tinggi (darjatnya) ,jika kamu orang beriman."

Kita bertanya : Apa aku dapat daripada semua ini?
Quran menjawab : At-Taubah (Ayat 111).

"Sesungguhnya Allah membeli daripada orang-orang mukmin ,baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka...."


Yakinlah kepada Tuhan.
Tidak semua yang kita rancang menjadi kenyataan.
Kerana itulah fitrahnya
atau tiba-tiba sahaja halangan mendatang kita harus percaya ini tidak bermakna berakhir segala-galanya dan akhirnya kita akan muncul di tangga teratas.
Jadi biar apa pun yang kita lakukan
Jangan mengalah
Kita mesti teruskan usaha biar bagaimanapun hidup kita beredar
kerana apa yang menanti kita di hadapan sana
tiada siapa yang tahu
kita harus percaya
yang baik itu pasti akan menang
dan tidak lama lagi
ada sebab untuk kita bergembira
jadi ,biar apa pun yang kita lakukan
jangan mengalah!

Abu Hassan Morad.

http://mulabelajarhentimimpi.blogspot.com/2008/12/aku-gagal-lagi.html

MENUJU DESTINASI... said...

Salam, syida...thanx for ur support..i'm appreciate it...